۵۰% تخفیف ویژه طراحی سایت شرکتی و فروشگاهی

آموزش عمکرد وب سایت در بخش Goals در گوگل آنالیتیکس

اندازه‌­گیری، اولین گام و راهکار برای کنترل و بهبود عملکرد وبسایت است. اگر شما نتوانید چیزی را اندازه‌­گیری کنید، آن را درک نمی‌­کنید؛ اگر چیزی را درک نکنید، نمی‌­توانید آن را کنترل کنید؛ اگر چیزی را نتوانید کنترل کنید، نمی‌توانید آن را بهبود دهید.
اگر می­‌خواهید عملکرد وبسایت­ خود را اندازه‌­گیری کنید تا آن را بهبود دهید، شما باید از امکان Goal در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

Goal در گوگل آنالیتیکس

Goal برای بررسی عملکرد کاربران استفاده می‌­شود… برای مثال، زمانی­که کالا یا خدماتی را خریده‌­اند (در یک سایت تجارت الکترونیک)، بازی خاصی را کامل انجام داده ­اند (برای نرم‌افزارهای بازی موبایل) یا یک محتوا به سایت ارائه داده‌­اند (برای بازاریابی یا سایت‌­های تولید محتوا)، می‌‏توانید عملکرد کاربران را بررسی کنید.

اگر قبلاً Goal در گوگل آنالیتیکس را نصب کرده­ و اطلاعات گرفته­‌اید؛ بسیار عالی است. مطمئناً برای شما بسیار جالب و سرگرم کننده بوده… بررسی میزان ترافیکی که وبسایت­ شما دریافت کرده و اینکه این ترافیک‌­ها از کجا آمده‌­اند.

Goal در گوگل آنالیتیکس چگونه کار می­‌کند؟

Goal در گوگل آنالیتیکس، تبدیل وبسایت شما را نشان می­‌دهد. تبدیل می‌­تواند به صورت فروش، ثبت‌­نام کاربران در لیست ایمیل، مشاهده ویدئو، دانلود فایل یا هر مورد دیگری باشد.

هر زمان که تصمیم گرفتید، میزان موفقیت خود را بسنجید، باید یک Goal در گوگل آنالیتیکس نصب کنید. شما می‏توانید از Goal برای اندازه‌­گیری میزان موفقیت­ خود در بازاریابی آنلاین استفاده کنید.

  • آیا شما به اندازه‌­ای که انتظار داشتید، در کسب و کارتان موفق بوده‌­اید؟
  • آیا برگشت سرمایه داشته‌­اید؟
  • آیا تبلیغاتی که انجام داده‌­اید، مفید بوده ­است؟

دسترسی به داده­‌ها و ارقام واقعی در قضاوت و ارزیابی وبسایت­ شما بسیار مهم است، تا بتوانید برای بهبود کسب و کارتان برنامه­‌ریزی کنید.
پس با این گفته­‌ها، شما الان باید برای نصب Goal در گوگل آنالیتیکس، بسیار انگیزه داشته باشید.

بدون این داده‌ها نمی‌­توانید، سایت­ خود را بهینه­ کنید یا ارزیابی خوبی از بازاریابی­‌تان داشته باشید. هر صاحب کسب و کاری برای اینکه مشخص کند، آیا کمپین‌­های خاصی که استفاده کرده­، کار کرده‌­اند یا نه؟ صفحات فرود کار می‌­کنند یا نه؟ به Goal نیاز دارد تا کسب و کارش را سریع‌­تر از آنچه که تصور می­‌کرده، رشد دهد.

ممکن است نگران نصب و کار با این ابزار، شده باشید… اما حتماً این کار ارزشمند را انجام دهید. البته نصب و کار کردن با آن آسان‌­تر از چیزی است که به نظر می‌آید.
در ادامه چگونگی نصب Goal در گوگل آنالیتیکس را گام به گام توضیح خواهیم داد.

راهنمای نصب Goal در گوگل آنالیتیکس

۱- ایجاد یک Goal جدید در ادمین

در اولین مرحله باید یک Goal ایجاد کنید. برای ایجاد آن، وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید و از منوی بالای صفحه، گزینه ادمین را انتخاب کنید. مطمئن شوید که اکانت شما صحیح است. زیرا با اکانت اشتباه یا بیشتر از یک اکانت در گوگل آنالیتیکس، نمی­توانید Goal را نصب کنید.

سپس در ستون view و در مقابل گزینه Goals، می‌­توانید تعداد Goalها را ببینید. روی دکمه قرمز NEW GOAL  کلیک کنید تا یک Goal جدید ایجاد شود. توجه داشته باشید تعدادشان محدود است!
بیشتر از ۲۰ تا Goal نمی‌­توانید بسازید، یا نمی­توانید Goal ایجاد شده را حذف کنید. 

۲- انتخاب گزینه Template یا Custom

با زدن روی دکمه NEW GOAL یک منوی جدید با لیستی از گزینه­‌ها باز می­‌شود. بین دو گزینه Template یا Custom یکی را انتخاب کنید. هیچ کدام گزینه اشتباه نیست. ما Template و سپس گزینه Make a payment را انتخاب کردیم.

Template: این نوع Goal برای اکثر کسب و کارهای رایج ساخته می‌­شود. مثل رزرو هتل، نوبت­‌دهی پزشکی یا دندانپزشکی، سوالات تلفنی و حتی وبسایت­‌های آموزش ویدئویی.
Custom: اگر Template را مناسب کسب و کار خود نمی­‌بینید،  Customرا انتخاب کنید. این انتخاب به معنی این نیست که فرایند سخت‌­تر می­‌شود.

برای مثال یک سایت تجارت الکترونیک ممکن است گزینه Template را انتخاب کند؛ در حالی­‌که یک کسب و کاری که ویدئو در سایت خود دارد، گزینه Custom را انتخاب کند.

۳- انتخاب نوع GOAL

در مرحله بعد، نامی برای Goal خود انتخاب کنید. نام باید به هدفی که بخاطر آن، Goal را ایجاد کرده‌­اید، مربوط باشد.
چهار نوع Goal متفاوت وجود دارند. در ادامه هر یک را توضیح می‌­دهیم تا برای انتخاب، بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

URL Destination Goal: در این حالت شما مشتریان را به یک صفحه با آدرس ثابت هدایت می­‌کنید، که این صفحه می‏‌تواند یک صفحه تایید یا تشکر باشد. پس، هر زمان که کاربر به این صفحه هدایت شود، یک تبدیل به حساب می­‌آید.
Duration Goal: این گزینه حداقل مدت زمانی را که کاربران در وبسایت­ شما سپری می­‌کنند، را در نظر می­‌گیرد، که حداقل آن را شما تنظیم می‌­کنید. 

Pages/Visit Goal: با این گزینه می‌­توانید، بررسی کنید که چه تعداد بازدیدکننده و از چه تعدادی از صفحات وبسایت شما، بازدید کرده­اند. تعداد صفحات را شما تنظیم می­‌کنید.

 Event Goal: با این گزینه قادر خواهید بود، ارزیابی کنید که آیا کاربران، ویدئو را اجرا کرده‌­اند یا نه؟ آیا روی دکمه­‌های شبکه‌­های اجتماعی کلیک کرده‌­اند یا نه؟ دانلود کرده‌­اند یا نه؟ یا هر واکنش دیگری… 

۴- اضافه کردن جزئیات Goal

بعد از انتخاب نوع Goal در گوگل آنالیتیکس باید جزئیات آن را هم تنظیم کنید. هر Goal جزئیات مربوط به خودش را دارد.
در ادامه جزئیات هر نوع را توضیح خواهیم داد.

جزئیات مربوط به Destination Goal

شما باید یک آدرس مربوط به صفحه تشکر یا تایید ایجاد کنید. در مقابل گزینه Equals to جایی برای وارد کردن آدرس وجود دارد. برای مثال آدرس­های www.mywebsite.com/thankyou.html would become /thankyou.html.

به ازای هر بار هدایت کاربر به این سایت، یک تبدیل ثبت می‌­شود.
سپس دو گزینه value و funnel وجود دارد. با فعال کردن value، به Goal شما به ازای هر بار ثبت، یک ارزش پولی داده می‌­شود. ارزشی که هر Goal در گوگل آنالیتیکس برای شما دارد را در کادر بنویسید. Funnel  برای زمانی است که مسیر چند مرحله‌­ای را باید کاربر طی کند، تا یک Goal ثبت شود. برای مثال مراحل خرید توسط کاربر که شامل مراحل انتخاب، پرداخت و غیره است. 

جزئیات Duration Goal: در این نوع Goal شما باید مدت زمان را براساس ساعت، دقیقه و ثانیه تنظیم کنید. به ازای ماندن هر کاربر در سایت یک تبدیل ایجاد می‏‌شود.

جزئیات Pages/Visit Goal: باید تعداد صفحاتی که یک کاربر، باید بازدید کند تا یک تبدیل ایجاد شود را، وارد کنید.

جزئیات Event Goal: باید رویدادهایی را تنظیم کنید که قصد دارید به ازای هر یک از آن­ها، یک تبدیل ثبت شود. شکل زیر را ببینید:

Category: در اینجا باید گروهی از رویدادهایی که مورد نظرتان است را تنظیم کنید؛ مثل تماشای ویدیو یا دانلود کتاب توسط کاربر.
Action:عملی که شما می‌­خواهید، کاربران در وبسایت­تان انجام دهند، مثل کلیک کردن روی دکمه اجرای یک ویدیو یا روی دکمه دانلود را مشخص کنید.
Label: جزئیات بیشتری را به Goal خود اضافه می‌کنید… مثل نام ویدئو اجرا شده یا نام فایل دانلودی.
Value: این قسمت ارزش پولی هر رویداد را نشان می­دهد. اگر دوست دارید تا ارزش آن یکسان با ارزش خود رویداد باشد، Yes را انتخاب کنید؛ اما اگر ارزشی متفاوت، مورد نظرتان است، دکمه No را بزنید.

 ۵- اضافه کردن Value و Funnel

 گزینه‌­های دیگری نیز وابسته به نوع Goal نصب شده شما وجود دارند. باید این گزینه‌­ها را مطابق با کسب و کار خودتان تنظیم کنید، تا برای شما مفید باشند. انجام این تنظیمات آسان است.
در ادامه برای هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد.

Value: با این گزینه، تبدیل‌­های خود را ارزش‌­گذاری پولی می‌­کنید. برای مثال اگر شما کالایی را ۲۴ دلار در سایت­تان می‌­فروشید، این گزینه را ۲۴ دلار تنظیم کنید. با اضافه کردن Value، به آسانی می‌‏توانید برگشت سرمایه خودتان از کانال‌­های مختلف بررسی کنید.

Funnel: این بخش برای سایت­‌های تجارت الکترونیک مناسب است، تا تعداد کاربرانی که کالاها را به سبد خرید خود اضافه کرده‌­اند، یا افرادی که سایت را بدون نهایی کردن خرید، ترک کرده‌­اند را بررسی کنید. می‌­توانید از این داده‌­ها برای ایمیل مارکتینگ و بهینه­ سازی وبسایت کمک بگیرید. 

کجا Goal خود در گوگل آنالیتیکس را ببنید؟

 

بعد از نصب Goal در گوگل آنالیتیکس باید بدانید، کجا این داده‌­های مفید و جدید را پیدا کنید. برای دیدن اطلاعات، وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود شوید… از بالای صفحه گزینه reporting را انتخاب کنید. سپس در سمت چپ، گزینه Conversions­ و سپس Goal در زیر آن را کلیک کنید. با انتخاب گزینه Overview یک صفحه در سمت راست باز می‌­شود. در اینجا می‌­توانید تعداد Goal را در بازه زمانی مختلف، نرخ تبدیل و اینکه هر Goal از کجا آمده­ است را ببینید.

با نصب Goal شما تمام داده­‌های لازم را دارید تا صفحات فرود وبسایت خود را بهینه کنید و برای رسیدن به نرخ تبدیل بهتر و بازگشت سرمایه بیشتر، تلاش‌­های بازاریابی داشته باشید.
از گزینه‌های مختلف این تنظیمات هراس نداشته باشید! نصب آن وقت زیادی لازم ندارد و با صرف زمان کم، به داده­‌های بسیار ارزشمندی دسترسی خواهید داشت، داده­‌هایی که حقیقی هستند.
پس همین الان نصب Goal را شروع کنید.